Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 januari, 2010

Året i bilder

Året som har gått har varit minst sagt turbulent och såhär på det nya årets första dag ska jag försöka sammanfatta lite i bilder.

Det kom lite vinter det här året också, i februari så låg det i alla fall kvar på backen.

Februari

Februari

Februari blev också tiden då vi äntligen började kakla köket som stått i princip klart i flera månader.

Första kakelplattan

Första kakelplattan

Det var mycket arbete med att få dit plattorna eftersom väggen inte var rak och vi inte hade tänkt så långt som att sätta upp en gipsskiva innan köket kom på plats. Det löstes genom att jag slipade ner baksidan på några kakelplattor för att de skulle passa väggen 😉

Fogning

Fogning

Man kan med gott fog säga att det är rätt drygt att foga kakel…

I mars fick jag för första gången i mitt liv ett yrke. Efter tre års hårt pluggande så var jag behörig lärare.

Examensbevis

Examensbevis

I mars passade vi även på att ta våra elever till ridskolan och jag var inte sen att hänga på eftersom jag saknat våra hästar lite…det blev en stund på hästryggen och så var man biten. Anmälde mig till ridskola och startade bara ett par veckor senare.

Ridskolan

Ridskolan

Lycka älskar sina pinnar när hon är ute och springer och eftersom de rensade ledningsgatan i våras så fanns det mycket pinnar att leka med och lilla Inka vill ju inte vara sämre utan hon vill också leka med pinnar.

Tjejerna med sina pinnar

Tjejerna med sina pinnar

När de rensade ledningsgatan så bara lämnades alla träd som fällts. Många helger har spenderats med att röja sly. Tack Carl för hjälpen!

Röjningspaus

Röjningspaus

I slutet på maj så hände något som inte fick hända, vår älskade nakenkatt Fjant rymde hemifrån genom att putta upp ett fönster. Trots efterlysningar och mycket letande så hittade vi honom aldrig. Älskar dig fortfarande Fjanten!

Fjant

Mitt i sommaren var det så dags att bli lokalkändis. Blekinge Läns Tidning (BLT) kontaktade oss för att göra en artikel om Geocaching och vår serie av skattgömmor som ligger utlagd i centrala Karlskrona.

Tidningsartikel

Tidningsartikel

Mycket av sommaren gick åt till att göra färdigt fönster och dörrbyte. Mycket jobb men fint blev det.

Dörrbyte

Dörrbyte

Under sommaren fick vi även möjlighet att ta hand om två omplaceringskatter, nakenfisarna Lennart och Gunilla, som har en förkärlek för att sätta sig på husses dator.

Lennart & Gunilla

Gunilla & Lennart

I slutet på augusti så tog sagan slut och jag och Mia beslutade att gå skilda vägar efter nio års äventyr tillsammans. Det gjorde att det blev en ganska intensiv höst med mäklare, rensning och flyttar. Aldrig trodde man väl att det gick att gömma undan så mycket saker i ett hus? Vi köpte ett dödsbo komplett med allt lösöre. Garaget var fullt med maskiner, skruvar och prylar men det lyckades vi mestadels skänka bort. Det kom en kille som tog nästan allting. Två killar och en lastbil från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Efter det så rensade vi ändå ut två containrar med skräp och ytterligare säkert ett ton med metallskrot.

Intresset för huset var stort och det var gott om folk på visningen. Buden började på 975.000 men rasade snart iväg. Tyvärr drog sig högste budgivare ur av en konstig anledning, men de som köpte är bra folk 🙂

Visst känns det vemodigt att flytta från ett så härligt läge, men samtidigt är det skönt att få en nystart.

Mycket annonser på Blocket och Tradera blev det under hösten och en hel del bra affärer. Istället för att kasta så fick man ett par hundralappar här och ett par till för någon annan sak. Folk köper nästan allt 🙂

Rakapparat till salu

Rakapparat till salu

Packningen börjar och Mia flyttar till lägenhet i oktober medan jag bor kvar i huset tills det är sålt.

Packhjälp

Packhjälp

I samband med det här så blir min pappa dålig. Han fick cancer i gommen 2007 och det kommer en berättelse när jag orkar…nu ringde min mamma onsdagen den 21/10 och sa att han var betydligt sämre och låg på lasarettet i Eskilstuna. Jag åker upp på torsdagen och får i bilen veta att han ramlat på toaletten och brutit höften. På fredagen får vi veta att de inte kommer att göra något åt skadan utan bara smärtlindra för de har hittat en tumör i magen. Sen går det bara ett par timmar innan han är borta…vilken tur att man gjorde resan så att man fick ett avsked. Den levande kartboken Jan-Otto Jansson blev bara 64 år.

Min pappa

Min pappa

Nu väntar arbetet med att ta hand om allt efter min pappa också som har ett hus som måste rensas och säljas. Inte precis vad man behövde i kaoset, men man har ju inte alltid ett val.

Jag hittar snart en lägenhet jag också och ska flytta in 1/12 så  nu börjar packandet på allvar. Eftersom man samtidigt arbetar med att sälja av så mycket som möjligt som inte ska med så blir livet lite spartanskt.

Spartanskt kök

Spartanskt kök

På Nobeldagen så inför vi en ny tradition på skolan, nämligen en Nobeldag då eleverna fick arbeta med att svara på frågor och jaga saker för att sedan avsluta dagen med Nobelmiddag. KUL! Men jobbigt 🙂

Nobelmiddag

Nobelmiddag

Den 18/12 blev det tillträde på vårt hus. Skönt att få iväg det innan jul så man slapp att fundera på hur man skulle lösa eldning och snöröjning. Fast lite vemodigt att vara huslös för första gången på 15 år.

För första gången på länge så slapp jag fira jul, ingen ångest över klappar som ska ges bort eller behöva tas emot. Visserligen fick man ju den obligatoriska från jobbet, men det räknas inte riktigt 😉 Istället firade jag jul med att rensa i pappas hus. Sju sopsäckar med gamla kläder och fyra säckar brännbart har jag fått ihop hittills.

Hus i vinterskrud

Hus i vinterskrud

Jag passade även på att ta dit en mäklare och efter det ett par köpare som visat intresse. Nu väntar diskussioner med banker innan vi vet vad som händer, men håller tummarna! Att sköta om ett hus som ligger 45 mil bort är aningen besvärligt.

Mellandagarna har tillbringats i Gävle med mycket avkoppling och snö. Avkopplingen är precis vad jag har behövt efter ett tufft år. Bilden är tagen idag men kännetecknar ganska bra hur de senaste dagarna varit.

Snö

Snö

Nu hoppas vi att 2010 blir ett lugnare år 🙂 Gott nytt på er allihopa.

Read Full Post »